Zdraví

Moderní člověk tráví až 80 % času ve vnitřním prostředí budov – výjimkou nejsou ani naše děti, pro které je škola hlavním dějištěm jejich aktivit. Bohužel, kvalita vnitřního prostředí v našich vzdělávacích institucích často nenaplňuje normy, které stanovuje zákon a lékařská praxe. Přímým výsledkem je zhoršování zdravotního stavu studentů i učitelského personálu, pokles jejich produktivity a narušování studijního procesu. Příznaky si mohou nést dlouhá léta po ukončení výuky.

V porovnání s dospělými děti vdechují větší objem vzduchu v poměru k jejich tělesné hmotnosti; jejich tkáně a orgány jsou stále ve vývoji. Negativní dopad nízké kvality vnitřního prostředí je tak ještě násoben: trpí tělo i mysl.

TYPICKÉ PŘÍZNAKY NÍZKÉ KVALITY VNITŘNÍHO PROSTŘEDÍ


Časté infekční nemoci. Nedostatečně větrané prostředí je rodištěm bakterií a virů – výsledkem jsou zejména častá onemocnění horních cest dýchacích. Ucpaný nos je vůbec tou nejběžnější nemocí a v horizontu měsíců si naň stěžuje až 17 % školáků; za ním nasleduje rýma, nachlazení nebo záněty dutin. Zvyšuje se i riziko chřipkových epidemií, dětského exantémového onemocnění (kožní infekce), nebo dokonce meningokokové meningitidy.

Aktivace nebo zhoršení stavu alergií a astmatu. Chronické astma je příčinou 20 % školních absencí v USA. Astmatické děti jsou mimořádně citlivé na výkyvy v kvalitě vnitřního prostředí a jejich počty od roku 1996 v ČR neustále rostou. Kombinace hromaděného tepla a vlhkosti zvyšuje výskyt hub a plísní v ovzduší, což vede k častým alergickým onemocněním u dětí.

Únava a snížená produktivita. Se stoupající úrovní CO2 a s poklesem parciálního tlaku kyslíku ve třídě ruku v ruce jdou i neurologické účinky. Děti se nesoustředí na výklad učitele, mají problémy s pamětí a jejich reflexy jsou zpomalené. Tyto příznaky způsobuje již překročení hygienické normy C02 1500 ppm (částic na metr krychlový). Hodnoty CO2 vysoko nad 2000 ppm mohou způsobit nevolnost. Zahraniční studie prokázaly také nepřímou korelaci mezi hodnotami NO2 a docházkou a mezi teplotou a efektivitou práce.

Zdravotní problémy, které se u dětí projeví v době vývinu, mohou pokračovat i v dospělosti, což má dopad na celou společnost; přímým důsledkem je nárůst nákladů spojených s léčbou těchto onemocnění.